Mézes-zabos szappan recept

Az úgy volt, hogy mindig is vonzott engem ez a szappanosdi, de nem értem rá (= nem szakítottam rá időt). Hát, most igen! Köszönve Enikőnek (is), aki teljesen fellelkesített azzal, hogy határozottan állította, bárki belevághat (Enikővel készült rövid interjúmat olvassátok el >>>ITT).

Aztán elkezdtem a netet böngészni, hogy kiokosodjak. Az Enikő által ajánlott oldallal, a Lukrécia kencéivel kezdtem, plusz egy kis Antal Vali, és még ez és az, és a felszínen kiokosodtam elméletben 1-2 hét alatt.

Aki még nem készített otthon szappant, annak ezek elolvasását ajánlom (lesz átfedés, de nem baj, legalább rögzül. A sorrend nem fontossági, inkább ahogy belebotlottam):

Ha biztonsággal tudod tehát a szappankészítés lépéseit és tisztában vagy a biztonsági szabályokkal, máris kereshetsz egy receptet, hogy kipróbáld magad! Vagy akár saját receptet is írhatsz, mert a kalkulátor segítségével és az olvasottak alapján menni fog! (Keresd a kalkulátort pl. ITT!)

Igen ám, de a magyar oldalak igencsak fukarkodnak receptben. Pláne mézes  vagy méhviaszos receptben, ami engem érdekelne. Persze blogokon találni sok képet, de csak a hozzávalókat tüntetik fel, arányok nincsenek. Én először már kipróbált receptet akartam megvalósítani, így elkezdtem az interneten angol nyelvű oldalakon keresni. És lássatok csodát: Tiszát lehet rekeszteni a receptekből! Rengeteget végignéztem, olvasgattam, gyönyörködtem, lementegettem. Végül úgy döntöttem, hogy egy végtelenül szimpatikus nő, egy bizonyos Tanya receptjét valósítom meg elsőre. Tanya Man szigeten él (Isle of Man, tudjátok, a kis sziget az Ír tengeren) és méhészkedik és süt-főz és szappant gyárt és e rengeteg csodaságról blogot vezet. És nagyon önzetlenül megosztja receptjeit, pedig webshopja is van, ahol mindent szépen meg lehet vásárolni. A blogját itt találjátok: www.lovelygreens.com.

Aki tud angolul, az itt találja a receptet: MÉZES-ZABOS SZAPPAN. Aki nem tud, annak meg leírom. Ugyanaz, mint Tanyánál, csak arányosítva egy kevesebb kezdőmennyiséghez. Ha nem vagy még jártas a szappankészítésben, kérlek olvass utána a fenti linkek valamelyikén, hogy tudd, mit kell csinálni és hogyan! A lúg veszélyes üzem ezen tudás nélkül!

selfie

Én védőfelszerelésben 🙂 (+ruha ujja letűrve + gumikesztyű!)

Hozzávalók:

  • kókuszolaj: 136 g
  • olivaolaj: 195 g
  • ricinusolaj: 68 g
  • pálmazsír: 45 g
  • méhviasz: 9 g
  • víz: 120 g (nálam 122 lett :), lentebb olvashattok erről még egy kis adalékot)
  • lúg: 63 g
  • szalagfázisban hozzáadandók:
  • 1 ek. méz (7 g)
  • 1 ek. zabpehely (2 g)
  • grapefruitmag cseppek: 6 csepp
  • (formából való kiemelés után kevés zabpehellyel lehet még dekorálni.)

Kérdeztétek a Facebookon, hogy a “sejteket” hogyan varázsoltam a szappanba. Persze ezt sem nekem kellett feltalálnom, már más megtette, viszont nem mentettem el, így nem tudok rá hivatkozni, ellenben nagyszerűen le tudom írni: buborékfóliával! Tudjátok, amibe becsomagolják szállításkor a törékeny cuccokat. Minél kisebb szemű, annál jobb lesz. A formának az aljába kell vágni és arra kell tölteni a szappant. Amikor kipihente a 12 órát, simán le lehet húzni róla.

bubifolia

Bubifólia és a forma. Éppen teszem az aljába 🙂

Tapasztalatok:

  • Igen nehéz eltalálni, hogy az olajok és a lúgoldat megfelelő hőmérsékletűek legyenek. Az olajok 65 Celsius fokon keverhetőek (a méhviasz és a méz miatt) a lúg 45 Celsius fokos hőjével. Legközelebb nekem az olajokat sokkal hamarabb fel kell melegítenem, mert nagyon lassan csökkent a hőjük, félő volt, hogy a lúg túlságosan is lehül addig.
  • Ha egy kalkulátorban leellenőrzitek a víz és lúg mennyiségét, azt fogjátok tapasztalni, hogy a lúg rendben is lenne, de sokkal több vizet fog javasolni a program. Ennek oka, hogy Tanyanal a folyadéktartalom az összzsiradék százalékában kb. 22% (ha jól emlékszem), míg mi 38%-ot használunk általában. Vaciláltam egy kicsit, végül úgy döntöttem, nagyjából tartom azt, amit leírt, hiszen bevált receptről van szó.
  • A szalag-fázist nagyon gyorsan elértem, 20-30 mp alatt, figyeljetek oda, nehogy túl sokáig keverjétek, mert nagyon sűrű lesz a massza…
  • Amikor már formába öntöttük a masszát, csak a vékony fóliával (NEM alu!) fedjük le, nem kell melegen tartani takarók alatt. Ennek az az oka, hogy a cukros összetevők, mint a méz, megéghetnek a lúgtól és csúnya színe lesz az egésznek. De Tanya azt írja, hogy kicsikét betakarhatjuk, ebben az esetben a zselé-fázis létrejön, amitől csillogósabb, élénkebb színű lesz a szappan, ha nem takargatjuk be és nem jön létre ez a fázis, akkor sincs gond, akkor szép matt szappanunk lesz. Én ennek megfelelően a matt verziót választottam (a második szappanom, mely egy saját, kreált recept, már betakargattam, és meg is lestem ezt a zselés fázist, szó szerint átváltozik a szappan egy kocsonyás valamivé, majd vissza.)
  • Amikor letelt a 24 óra, ki lehet venni a szappant a formából és fel lehet szeleteni. Még meg kell találjam a megfelelő megoldást a szeletelésre, mert a késem eléggé roncsolt, ez látszódik a képen is. (A szappanhoz ekkor még szigorúan kesztyűben nyúlunk, mert még mar a lúg.) Kis zabpelyheket szórtam a szappan egyik felére (másik felén ott a szép méhsejt lenyomat) és a kés nyelének végével gyengéden belenyomtam a szappanba. Ezután a szappanokat egy fehér lapra helyeztem, és 4-6 hétig pihentetem őket. Ha letelt, tesztelem, és beszámolok. Jó próbálkozást mindenkinek! 🙂

szappan

A szappan tesztelése

Már több mint 5 hete készült, bizony, bizony, repül az idő… És ez azt is jelenti, hogy kész lett a tesztelésre!

Pozitívumai:

  • jól habzik
  • tartós a habja
  • erősen tisztít
  • nagyon finom selymes utóhatása van

Negatívumok:

  • kevés apró “szappanpor” ült ki a felszínére, ami az első használat után eltűnt
  • viszonylag gyorsan fogy
  • még nem tudom, hogy tetszik-e vagy sem: kevés az illata, mert meghagytam természetesnek, nem tettem bele semmilyen illóolajat

Ítélet:
Nem rossz, örömmel elhasználom, de tovább fogom fejleszteni.

Vélemény, hozzászólás?

